BLOG

Får I det salg, I fortjener?

Kundernes købsproces er under hastig forandring. I dag foretager kunderne research på næsten alt, før de træffer en købsbeslutning. 6 ud af 10 private snuser på nettet, før de køber på nettet eller i en fysisk butik, viser tal fra FDIH. På B2B-markedet starter 9 ud af 10 indkøb online. Kunderne går direkte til leverandørernes […]

Skil dig ud fra mængden

dv540028

Private leverandører siger, at de vil være unikke, men når det kommer til stykket, vil de helst være som alle andre, for det er sikrest. Derfor ligner mange tilbud hinanden til forveksling i stedet for at differentiere sig tydeligt i forhold til konkurrenterne. Når samtlige modtagne tilbud er konditionsmæssige og opfylder udbudskravene, fokuserer kunderne på […]

Kan tilbud bruges til markedsføring?

Jeg hører ofte det synspunkt, at det gælder om at skyde med spredehagl og byde på så mange udbud som muligt, fordi det skaber synlighed og markedsføringseffekt. Mange virksomheder byder derfor på udbud uden at skele til, om virksomheden har lave eller høje vinderchancer, og tabte tilbud betragtes som led i virksomhedens markedsføring. Senest har […]

Sæt det stærkeste hold og vind

Fist

Salg er virksomhedens fødekanal, eksistensgrundlag og bærende kraft. Intet salg, ingen kunder, ingen penge. Selv om salgsstyrken er nøglen til virksomhedens overlevelse, er det tankevækkende, at det på mange virksomheder er medarbejdere uden salgskompetencer, der får lov til at håndtere tilbud på offentlige og private udbud. På ingeniørtunge virksomheder er det ofte ad-hoc udpegede bid […]

Giv dine tilbud et salgsløft

salgsloft

Et tilbuds salgseffektivitet og gennemslagskraft skabes af et professionelt udtryk. Du bør derfor aldrig undervurdere tilbuddets udseende. Alle vil helst beskæftige sig med noget, der er appetitligt, indbydende og elegant og ikke med noget, der ser skrabet, ordinært og amatøragtigt ud. Du kan sagtens vinde et udbud, selv om dit tilbud har et ordinært omslag […]

Kommunal angst kvæler udlicitering

dv540028

Børsen, januar 2016. Danmark er placeret i bunden sammen med Grækenland, Portugal og Spanien, når det gælder om at udbyde offentlige opgaver til private. En undersøgelse fra OECD viser, at Danmark halter langt efter i brug af private virksomheder til at løse offentlige opgaver, hvor tallene afslører, at 25,8 pct. af de offentlige udgifter i […]

Branding er varm luft uden målbar salgseffekt

Brandings-eksperterne postulerer, at der er stor værdi i at have stærk corporate historie, en stærk historiefortælling, da den skaber et stærkt emotionelt bånd mellem virksomheden og markedet. Ellers finder kunderne et andet sted at gå hen. Derfor er det vigtigere end nogensinde for virksomheden at have styr på essensen af sit brand og de værdier, […]

Lær tilbudshåndværket hands-on

dv540028

Et uforpligtende afbræk fra hverdagen og et frynsegode, som chefen hiver op af hatten til MUS-samtalen. Sådan ser mange tilbudsansvarlige medarbejdere på de dage, som de bruger på diverse kurser i ”vindende tilbud”. Men kan arbejdsgiveren se resultatet på bundlinjen? Eksterne tilbudskurser er dyre og giver sjældent den ønskede effekt. Virksomheder oplever generelt, at den […]

Stram op på din tilbudsproces

Selv om evidensbaserede undersøgelser viser, at virksomheder, der anvender en veldefineret og struktureret salgs- og tilbudsproces, vinder flere offentlige og private udbud, har mere end 66% af de danske virksomheder ikke nogen formaliserede salgs- og tilbudsprocesser. Det viser en undersøgelse, som IT-firmaet Avanade har gennemført i 2014. Er du usikker på, om dine sælgere og […]

Gør hjemmesiden til et stærkt tilbud

Kundernes købsproces er under hastig forandring. I dag foretager kunderne research på næsten alt, før de træffer en købsbeslutning. Hele 92% af danskerne søger på nettet, inden de gør et køb. På B2B-markedet går kunderne direkte til leverandørernes hjemmesider og henter den viden og informationer, som de har brug for. Det er en fase i […]

Spar penge gennem lean tilbudsproduktion

Offentlige udbud hævdes at være en dyr affære for leverandørerne, fordi transaktionsomkostningerne i forbindelse med tilbudsudarbejdelse ofte er høje i forhold til kontraktens værdi. Ifølge Dansk Erhverv, er det noget, som især de mindre virksomheder lider under. Transaktionsomkostningerne i forbindelse med udbud kan imidlertid nedbringes markant gennem standardisering af tilbudsproduktionen baseret på lean-tankegangen og genbrug. […]

Kan din virksomhed noget de andre ikke kan?

dv540028

Det er et af de spørgsmål, som de fleste virksomheder har meget svært ved at svare på. Hvad er det, der gør din virksomhed unik og differentierer den fra konkurrenterne? Din virksomhed kan ganske vist meget – men kan den noget, som konkurrenterne ikke kan matche? Ønsker du at vinde flere udbud, bliver du nødt […]